Rozhovor s Ondrou Svobodou, lídrem Bandy Trotlů

12.06.2010 16:19

 

Ondra Svoboda je nepostradatelnou součástí tvůrčího týmu filmařské Bandy Trotlů. Když se pustí do práce, působí jako režisér, scénárista, střihač, herec, …prostě všechno, co u amatérského filmu běžně zastává jeden člověk ;-). V jeho režii vznikly snímky Pár Pařmenů, Gorila, Na dně šuplíku nebo Logr.

V současné době studuje v Brně na Masarykově univerzitě informatiku, kde by ho měli proměnit v cosi jako IT experta.

 

 

Vaše skupina natočila už celkem dost snímků, od celovečerních až po krátké filmové šoty. Jak vnímáš, že jste přesto v povědomí veřejnosti hlavně jako „ti, co udělali Pár Pařmenů“?

Jsem rád, přeci jen je to vlastně ten hlavní důvod, proč jsme začali natáčet filmy. Nějakým způsobem se Pár Pařmenů dostal snad ke každému teenagerovi, je to fakt síla. Ten úspěch nás natolik povzbudil, že jsme měli tu drzost a odvahu pustit se do vlastní celovečerní hrané komedie. Pokud bychom neudělali Pár Pařmenů nebo by to nebylo tak úspěšné, je dost možné, že bychom nenatočili vůbec nic. Navíc se každou chvíli někdo ptá, jestli existuje dvojka, a že ji měl kamarád, který mu to měl vypálit, ale pokazil se mu harddisk a už to nemá a podobně. Fámy... :)

Něco jako předabovávání filmů do té doby moc nebylo, ne?

Přesně tak, nikdy předtím jsem nic takového neviděl. Sice pak jsem se na wikipedii dozvěděl (https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C3%A1r_pa%C5%99men%C5%AF), že prý už někdo něco podobného udělal někdy v 90. letech s animovaným Pánem prstenů, ale nikdy jsem to neviděl. Inspirovali jsme tím spoustu lidí, kteří se pak začali snažit taky o předabování nějakého známého filmu, ale většina pokusů skončila tak rychle, jak začala. Dokonce byl vytvořen katalog filmů, které by měly být nadabovány parodizujícím dabingem (https://www.katalogpdf.wz.cz). Je tam neskutečné množství všech lidí, kteří se pokusili vytvořit něco podobného, ale pokud vím, tak jich bylo dokončeno jen pár. Třeba Henry Proper, ze kterého jsem teda viděl jenom kousek, ale moc mě to neoslovilo.

To jste si udělali selfpromo Bandy Trotlů krom vlastních stránek (www.bandatrotlu.com) ještě na wikipedii, nebo to o vás někdo dělal?

Tu stránku jsem objevil zničehonic, když jsem tak jednou zkoušel vyhledávat, kde všude je Pár Pařmenů a vůbec netuším, kdo to vytvořil. Potěšilo mě to :). Ale pak se začaly objevovat věci, co už mě potěšily míň, jako článek v Blesku, že se naším filmem bude zabývat Evropské právní oddělení Warner Bros. V prvních chvílích jsem možná cítil hrdost, ale ta chvíle byla jen pár pikosekund, pak to byly čisté obavy a strach. Říkal jsem si, že je to Blesk, bulvár, ale taky jsem si říkal, že něco na tom asi bude, protože to byla od nás trochu větší drzost vzít si vlastně celý obraz, části zvuku, ten celý upravit a do toho prsknout ještě spoustu písniček. To třeba z YouTube musel být Pár Pařmenů odstraněn právě kvůli té použité hudbě, což mi přijde docela zajímavé. A hlavně neznám mnoho (českých) parodií, které by se tak masově rozšířily.

A jak to teda dopadlo s těmi Warnerovými?

Naštěstí jim snad nestálo zato se s námi nějak soudit. Stejně jsme na tom nevydělali ani korunu, tak se jim asi zželelo nás, obyčejných studentů :). Přesně mi totiž nikdo nic neříkal, jestli se to bude řešit nebo ne. Prostě se nikdo neozval a vyšumělo to do ztracena. Měl jsem pak obavy i s naším logem, které je podobné WB, ale to se naštěstí neozval vůbec nikdo...

Když už jsem se zmínil o stránkách, musím říct, že jsou hodně propracované a obsáhlé.

Díky. Ty stránky jsou vytvářené už několik let a vždycky jsem tam dával úplně všechno, tak se to za těch pár let na sebe pěkně nabalilo. Filmy, šoty, literární tvorba, fotky. Focení mě fakt baví. Nedávno jsem se vydal fotit staré vítkovické vysoké pece, a to byl teda bombastický objekt na focení. Vždycky mě fascinují, když kolem nich projíždím, jsou to takové ostravské Hradčany :). Už jsem sice tak více než půl roku neaktualizoval, ale mám spousty dalších na Facebooku. Tady je malá ukázka.


Teďka připravujete nový film, že?

Ano, pracovní název je "Petr Černý, kominík" s podtitulem "O kominíkovi, který se chce umýt". Měla by to být taková vize reality v hodně blízké budoucnosti. Plánujeme do toho prvky komedie, parodie, sci-fi. Samozřejmě taky nějakou tu romantiku a napětí. Námět už je prakticky hotový, a teď se hlavně soustředíme na kostru příběhu, detaily v závěru a tak. Premiéra bude zhruba v půlce roku 2011.